18/11/2013

*bygg reis deg!


i går måtte vi jo selvfølgelig en liten tur opp på tomta for å sjekke hvordan det lå an der, og nå hadde det jommen meg kommet opp litt reisverk på huset vårt også!

jeg har etter beste evne forsøkt å skissere litt hvordan vi tenker at romløsningen skal bli i første etasje. i og med at grunnflaten er relativt liten, ca. 45 kvm + bod og garage, så ønsker vi å ha det mest mulig luftig der nede, så det ikke virker så trangt. jeg er ganske fornøyd med slik vi har tegnet rommet nå. vi planlegger å få bygget en sittebenk med oppbevaring i spisestua, men skal vente med å snekre den før vi får testet ut om det kanskje blir bedre å ha spisestue der vi nå har plassert stua, og stua der spisestua er tegnet nå.
det er så mange valg og hensyn å ta når man er i en slik byggeprosess, men fyttikatta så gøy det er også! det er helt utrolig at om under ni måneder så bor vi på denne grunnflaten.

jeg gleder meg til å vise dere fortsettelsen!

fin mandag!


ps! ikke glem å telta i giveawayen min, da. jeg trekker to heldige vinnere av hvert sitt gavekort på 500 kr fra polarn o. pyret på torsdag.

10 comments:

  1. Åh så spennende! Jeg følger spent med dere, innen et års tid er vi kanskje også i lignende prosess, så synes det er kjempegøy å følge dere i dette (også) :-)
    Du sier at huset kun har en grunnflate på 45kvm..Blir hele arealet da ca 90 kvm da, er det 2 etasjer? Hvis så, var det ikke mulig/ønskelig å få det større?
    *Nysjerrig*

    ReplyDelete
    Replies
    1. *heia kristin!
      så gøy at dere også muligens skal inn i en byggeprosess - det er veldig spennende!
      nei, boarealet på huset blir 143 kvm, fordelt på tre etasjer. andre etasje blir den største, og bygges over hele første etasje, altså også over garagen og boden. her skal det være fire soverom, to bad og en liten gang. på toppen kommer det en tv-stue på ca 30 kvm+bod og takterasse. jeg skulle gjerne sett at huset var større, men arkitektene har tynet størrelsen på husene så godt de kan i forhold til hva som er mulig på tomta:) *

      Delete
    2. Det blir jo stort nok det :)

      Delete
    3. Ja 143 kvm er stort nok, og vel så det! Høres ut som dere får et superdupert hus! Liiittebitt misunnelig nå! :-)

      Delete
  2. Morsomt!!
    Vi bygger også (vi blir en del av en 3-mannsbolig). Får lik grunnfestet som dere. Må tenke smarte løsninger, som ikke tar for stor plass (barnerommene blir veldig små).
    Gleder meg til å få hage,og at alle får hvert sitt rom.
    Bor på.lambertseter nå, og flytter ut til Drøbak. Spennende å følge deg. Gjerne del del del alt du kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. *så spennende med byggeprosjekt for dere også:) ja, man må tenke smart når rommene er små. i vårt hus er det for eksempel mye vinduer og skråtak, så veggplass er det lite av i feks. 1. og 3. etasje. selv om huset er større enn leiligheten vår nå, så er det mange av møblene vi har her som vi ikke får plass til i huset;) så der må vi rett og slett tenke annerledes.
      åh, drøbak er så fint - heldiggriser som skal bo der:) *

      Delete
  3. Virker veldig fornuften slik dere har tenkt. Hilsen arkitekten

    ReplyDelete
    Replies
    1. *så bra at du synes det!! vi hadde tidligere en annen løsning, som kanskje var litt "kulere", men den stjal så mye gulvplass, og jeg er så redd for at det skal virke trangt, så den har vi lagt fra oss. fin onsdag til deg og dine fine:)

      Delete